Backgammon, česky vrhcáby (nesprávně vrchcáby), je jedna z nejstarších deskových her na světě. Předpokládá se, že se hrála již ve starověkém Egyptě, Sumeru, Mezopotámii či Persii.

Backgammon je hra pro dva hráče (výjimkou je varianta chouette), ve které hraje roli jak náhoda, tak schopnosti hráčů.

Ke hře je potřeba hrací deska, 15 + 15 kamenů dvou barev, 2 páry kostek, kelímky na míchání kostek a tzv. zdvojovací (dablovací) kostka (angl. "doubling cube").

Obr. 1: Vlevo deska z 19. století, vpravo současná deska:

Deska z 19. století Současná deska

Obr. 2: Hrací kostky, kelímky, dablovací kostka:

kostky kelimky Dabl_kostka

Stručný popis a cíl hry:

Cílem hry je vyvést všech svých 15 kamenů po vyznačené dráze (viz obr. 3) nejprve do svého vnitřního pole (infield) a pak je odebrat ven z hrací desky.
Hráči se střídají, na začátku každého tahu hodí hráč oběma kostkami a podle výsledku hodu posune některý svůj kámen či kameny o příslušný počet klínů neboli bodů (angl. pips) směrem k jejich cíli. Na každém bodu může být libovolný počet kamenů jednoho hráče. Pokud hráč ukončí tah kamenem na bodu, kde je jeden soupeřův kámen, „vyhodí“ jej, tzn. vrátí ho až na začátek jeho cesty, na tzv. bar neboli přepážku. Na bod, na kterém je více než jeden soupeřův kámen, se táhnout nesmí. Kameny protihráčů se pohybují v navzájem opačných směrech. Když má hráč všechny své kameny v poslední části hrací desky, tj. ve svém vnitřním poli, může s nimi táhnout i mimo desku, čímž je odstraňuje ze hry. Hráč, kterému se podaří takto odstranit všechny svoje kameny, vítězí.

V Backgammonu existují tři druhy výher:

  • Obyčejná, jednoduchá, která nastane, pokud hráč, který prohrál, už také začal vyvádět kameny z desky. Obyčejnou výhrou hráč získá tolik bodů, kolik ukazuje hodnota na dablovací kostce.
  • Gammon, který nastane, pokud hráč, který prohrál, nezačal vůbec odebírat svoje kameny z desky a zároveň nemá ani jeden svůj kámen v soupeřově vnitřním poli nebo na baru. Výhrou gammon hráč získá dvojnásobek počtu bodů, který je na dablovací kostce.
  • Backgammon, který nastane, pokud hráč, který prohrál, má alespoň jeden kámen v soupeřově vnitřním poli nebo na baru a nevyvedl ještě ani jeden svůj kámen z desky. Výhrou backgammon hráč získá trojnásobek počtu bodů, který ukazuje dablovací kostka.

Obr. 3 - Základní postavení kamenů při zahájení hry
(vyznačení směru dráhy kamenů, označení částí hrací desky)

Základní postavení

Podrobý popis:

Uvedená pravidla popisují mezinárodně dodržovaná pravidla, podle kterých jsou nastaveny počítačové programy, nebo je možné podle nich hrát online na internetu nebo na živých turnajích.

 

Gus Hansen je známý výborný hráč pokeru. Málo lidí ale ví, že je také výborným hráčem backgammonu. V jednom rozhovoru uvedl, že backgammon má raději než poker, který hraje díky větším výhrám, které je možné, díky popularitě pokeru, získat.

Na vysvětlení základních pravidel od Guse Hansena se můžete podívat:


 

Zdroj: youtube.com

 

Protože v Česku hraje většina hráčů backgammon online než "naživo", velmi často pak na turnajích hráči neznají hlavní zásady, které je nutné při hře dodržovat:

  1. Každý hráč musí na házení kostek používat kelímek
  2. Každý hráč musí házet kostky pouze na svoji pravou část hrací desky
  3. Hod je považován za neplatný a musí se opakovat, pokud kostka(y) leží na některém z kamenů nebo přelétla(y) na soupeřovu polovinu desky nebo neleží celou plochou na desce
  4. Tah hráče je dokončen zvednutím kostek z hrací desky. Do této doby protihráč nesmí házet. (Toto pravidlo nemusí být striktně dodržováno při vynášení kamenů, kdy již nedochází ke kontaktní hře.)
  5. Pokud hráč zahraje chybný tah, může ho protihráč nechat tah opravit, pokud je to pro něj výhodné. Musí to ale udělat ještě před tím, než začne hrát - tzn. než hodí kostkami.

Jak už víme od našeho guru Iwa, výraz "Barabino" se používá při hodu 5-4, kdy je hráč na baru a díky tomuto hodu si vytvoří v soupeřově "domečku" five point (5. bod).

Tento slangový výraz byl pojmenován po významném hráči backgammonu Rickovi Barabino.

 

Acepoint
Automatické zdvojení
Bar
Barpoint
Beaver
Blot
Bulhar
Chouette
Crawfordovo pravidlo
Jacobyho pravidlo
Match
Midpoint
Moneygame
MWC - Match Winning Chances
Pájovina
PR - Performance Rating
Přepážka
Racoon
Zápas

Acepoint

hráčův 1. bod


Automatické zdvojení

Používá se pouze v moneygame. Může nastat na začátku hry, kdy každý hráč hází 1 kostkou. Pokud padne stejné číslo, dablovací kostka se otáčí na následující vyšší hodnotu. Toto se může stát i několikrát za sebou, proto záleží na dohodě hráčů, kolik takových automatických otočení akceptují. Automatické zdvojení (slangově "automat") neznamená, že došlo k zahrání dablovací kostkou a stále platí Jacobyho pravidlo.


Bar

česky přepážka, rozděluje hrací desku na dvě poloviny. Slouží k odkládání vyhozených kamenů.


Barpoint

je hráčův 7. bod, je to bod sousedící s barem (přepážkou).


Beaver

čti "bívr". Beaver je tzv. dvojité zdvojení při hře dablovací kostkou. Hráč, který dostal double, hru přijímá a zároveň kostku otáčí na následující hodnotu. Kostka zůstává na straně hráče, který double přijal. Beaver se hraje pouze při moneygame.


Blot

osamocený kámen, napadnutelný soupeřem.


Bulhar

slangový výraz pro zahrání hodu 64 na 8/2 6/2.


Chouette

čti "šuet". Varianta backgammonu pro 3 a více hráčů, kdy proti sobě hraje 1 hráč (box) a zbytek hráčů, jako družstvo. Na začátku hry se losuje pořadí, kdy první v pořadí je "box", druhý v pořadí se stává kapitánem družstva. Kapitán má rozhodující slovo, pokud dojde k pochybnostem při zahrání. O způsobu zahrání kameny je obvykle dovoleno mezi hráči družstva diskutovat, o hraní dablovací kostkou (každý má vlastní) si každý rozhoduje sám. Pokud hru prohraje "box", jde na jeho místo kapitán družstva a "box" se zařadí na konec družstva. Kapitánem se stává další v pořadí v družstvu. Pokud prohraje družstvo, "box" zůstává, bývalý kapitán se přesune na poslední místo a novým kapitánem se stává další v pořadí. Při hře chouette platí pravidla moneygame.


Crawfordovo pravidlo

Používá se v momentě, kdy jednomu hráči chybí poslední bod do vítězství v celém zápasu (match). Při následující hře se nepoužívá dablovací kostka. Pokud se prohrávajícímu hráči podaří zvítězit, v další hře se již kostka normálně používá a takováto hra se nazývá Post-Crawford. 

Příklad: zápas do 7 bodů, stav 6:4, v následující hře se nepoužije dablovací kostka.


Jacobyho pravidlo

Pravidlo v moneygame, které říká, že hra nemůže skončit dvojnásobkem (gammon) nebo trojnásobkem (backgammon), pokud se ve hře nehrálo dablovací kostkou. Jak říká Iwo Kovář: "Není gammon bez kostky."


Match

(zápas) je hra do určitého, předem stanoveného, počtu bodů. Platí Crawfordovo pravidlo. Neplatí pravidla z moneygame.


Midpoint

hráčův 13. bod.


Moneygame

způsob hry backgammonu, obvykle o peníze. V moneygame platí Jacobyho pravidlo a automatické zdvojení.


MWC - Match Winning Chance

celková ztráta equity hráče v zápase. Je to další způsob ohodnocení kvality hry. Při velmi těsném nebo shodném PR, je MWC přesnějším ukazatelem. Čím více se číslo blíží 0, tím silnější hra.


Pájovina

Pájovina neznamená nutně hovadina, jak by se leckdo neznalý mohl domnívat. Je to nestandartní velmi odvážné zahrání (vetšinou dabl), kdy se soupeř předčasně raduje z darovaných bodíků. Následuje ovšem zázračný hod, který obrací vývoj hry o 180 stupňů a původně radující se soupeř se modlí, aby zachránil gammon...


PR - Performance Rating

průměrná hodnota kvality hry hodnocená programem eXtreme Gammon:

0 - 2,5 Světový šampión
2,5 - 5,0 Světová třída
5,0 - 7,5 Expert
7,5 - 12,5 Pokročilý
12,5 - 17,5 Mírně pokročilý
17,5 - 22,5 Příležitostný hráč
22,5 - 30,0 Začátečník

Přepážka

viz. Bar


Racoon

čti "rakůn". Je to bezprostřední zdvojení dablovací kostky na následující hodnotu po zahrání "bívra" (beaver). Zdvojení provádí původně dablující hráč, kostka zůstává na straně hráče, který zdvojení přijal. Racoon se hraje pouze při moneygame.


Zápas

Viz. Match.