Acepoint
Automatické zdvojení
Bar
Barpoint
Beaver
Blot
Bulhar
Chouette
Crawfordovo pravidlo
Jacobyho pravidlo
Match
Midpoint
Moneygame
MWC - Match Winning Chances
Pájovina
PR - Performance Rating
Přepážka
Racoon
Zápas

Acepoint

hráčův 1. bod


Automatické zdvojení

Používá se pouze v moneygame. Může nastat na začátku hry, kdy každý hráč hází 1 kostkou. Pokud padne stejné číslo, dablovací kostka se otáčí na následující vyšší hodnotu. Toto se může stát i několikrát za sebou, proto záleží na dohodě hráčů, kolik takových automatických otočení akceptují. Automatické zdvojení (slangově "automat") neznamená, že došlo k zahrání dablovací kostkou a stále platí Jacobyho pravidlo.


Bar

česky přepážka, rozděluje hrací desku na dvě poloviny. Slouží k odkládání vyhozených kamenů.


Barpoint

je hráčův 7. bod, je to bod sousedící s barem (přepážkou).


Beaver

čti "bívr". Beaver je tzv. dvojité zdvojení při hře dablovací kostkou. Hráč, který dostal double, hru přijímá a zároveň kostku otáčí na následující hodnotu. Kostka zůstává na straně hráče, který double přijal. Beaver se hraje pouze při moneygame.


Blot

osamocený kámen, napadnutelný soupeřem.


Bulhar

slangový výraz pro zahrání hodu 64 na 8/2 6/2.


Chouette

čti "šuet". Varianta backgammonu pro 3 a více hráčů, kdy proti sobě hraje 1 hráč (box) a zbytek hráčů, jako družstvo. Na začátku hry se losuje pořadí, kdy první v pořadí je "box", druhý v pořadí se stává kapitánem družstva. Kapitán má rozhodující slovo, pokud dojde k pochybnostem při zahrání. O způsobu zahrání kameny je obvykle dovoleno mezi hráči družstva diskutovat, o hraní dablovací kostkou (každý má vlastní) si každý rozhoduje sám. Pokud hru prohraje "box", jde na jeho místo kapitán družstva a "box" se zařadí na konec družstva. Kapitánem se stává další v pořadí v družstvu. Pokud prohraje družstvo, "box" zůstává, bývalý kapitán se přesune na poslední místo a novým kapitánem se stává další v pořadí. Při hře chouette platí pravidla moneygame.


Crawfordovo pravidlo

Používá se v momentě, kdy jednomu hráči chybí poslední bod do vítězství v celém zápasu (match). Při následující hře se nepoužívá dablovací kostka. Pokud se prohrávajícímu hráči podaří zvítězit, v další hře se již kostka normálně používá a takováto hra se nazývá Post-Crawford. 

Příklad: zápas do 7 bodů, stav 6:4, v následující hře se nepoužije dablovací kostka.


Jacobyho pravidlo

Pravidlo v moneygame, které říká, že hra nemůže skončit dvojnásobkem (gammon) nebo trojnásobkem (backgammon), pokud se ve hře nehrálo dablovací kostkou. Jak říká Iwo Kovář: "Není gammon bez kostky."


Match

(zápas) je hra do určitého, předem stanoveného, počtu bodů. Platí Crawfordovo pravidlo. Neplatí pravidla z moneygame.


Midpoint

hráčův 13. bod.


Moneygame

způsob hry backgammonu, obvykle o peníze. V moneygame platí Jacobyho pravidlo a automatické zdvojení.


MWC - Match Winning Chance

celková ztráta equity hráče v zápase. Je to další způsob ohodnocení kvality hry. Při velmi těsném nebo shodném PR, je MWC přesnějším ukazatelem. Čím více se číslo blíží 0, tím silnější hra.


Pájovina

Pájovina neznamená nutně hovadina, jak by se leckdo neznalý mohl domnívat. Je to nestandartní velmi odvážné zahrání (vetšinou dabl), kdy se soupeř předčasně raduje z darovaných bodíků. Následuje ovšem zázračný hod, který obrací vývoj hry o 180 stupňů a původně radující se soupeř se modlí, aby zachránil gammon...


PR - Performance Rating

průměrná hodnota kvality hry hodnocená programem eXtreme Gammon:

0 - 2,5 Světový šampión
2,5 - 5,0 Světová třída
5,0 - 7,5 Expert
7,5 - 12,5 Pokročilý
12,5 - 17,5 Mírně pokročilý
17,5 - 22,5 Příležitostný hráč
22,5 - 30,0 Začátečník

Přepážka

viz. Bar


Racoon

čti "rakůn". Je to bezprostřední zdvojení dablovací kostky na následující hodnotu po zahrání "bívra" (beaver). Zdvojení provádí původně dablující hráč, kostka zůstává na straně hráče, který zdvojení přijal. Racoon se hraje pouze při moneygame.


Zápas

Viz. Match.